Modne pojęcie wellbeing, które części z nas kojarzy się zapewne ze strefami wellness i tym podobnymi przyjemnościami ciała, wkradło się niepostrzeżenie do środowiska pracy. Znajdujemy je w ogłoszeniach oraz na stronach kariery pracodawców. Firmy chwalą się praktykami i programami wellbeing. Co to pojęcie oznacza i dlaczego jest obecnie uważane za jeden z kluczowych trendów w zarządzaniu ludźmi?
Wellbeing to pojęcie z dziedziny psychologii. Oznacza ono – najprościej mówiąc – poczucie zadowolenia z fizycznego (zdrowie, kondycja fizyczna), psychicznego i społecznego stanu własnego życia. W języku polskim bywa też określane mianem dobrostanu.
Od dawna wiedziano, że zdrowy i szczęśliwy pracownik jest bardziej zadowolony z pracy. W ostatnich latach różne badania dowiodły jednak, że zdrowie i kondycja psychofizyczna są równie ważne dla efektywnej pracy pracownika, co jego wiedza i umiejętności.
Zaczęto poszukiwać metod i narzędzi, które sprawią, że ludzie poczują się lepiej w swoich miejscach pracy. Pracodawcy zaczęli sięgać po świadczenia wspierające utrzymanie dobrej kondycji fizycznej pracowników (np. opieka medyczna, profilaktyczne badania lekarskie, masaże w miejscu pracy), zachęcające ich do aktywności sportowej (np. karty sportowe, zajęcia jogi w biurze) oraz zdrowego odżywiania się (np. szkolenia prowadzone przez dietetyków, zdrowe przekąski i świeżo wyciskane soki w biurze). Coraz większą uwagę przywiązują też do zapewnienia pracownikom przyjaznych warunków pracy - znaczenia nabiera wygląd, wykończenie biura oraz dostępne w nim udogodnienia.
Aby zapewnić pracownikom równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, pracodawcy wprowadzają takie rozwiązania, jak telepraca czy elastyczny czas pracy oraz szkolą swoich ludzi z dobrej organizacji pracy i przeciwdziałania różnym negatywnym zjawiskom, takim jak stres czy wypalenie zawodowe. Wspierają też różnymi świadczeniami i rozwiązaniami pracowników będących rodzicami.
Oczywiście dla dobrostanu pracownika wciąż kluczowe pozostają: wykonywanie pracy zgodnej z zainteresowaniami i predyspozycjami, możliwości rozwoju i poczucie bezpieczeństwa finansowego oraz środowisko wspierające budowanie dobrych relacji z kolegami w pracy. Jednak na dzisiejszym rynku pracy pracodawcy muszą sięgać także po dodatkowe benefity dla pracowników i działania, które sprawią, że oferta będzie nie tylko atrakcyjna, ale także wyróżni ich pozytywnie na rynku pracy.
Czym zatem jest ten wellbeing? Najkrócej mówiąc, to nowy trend w zarządzaniu ludźmi, który w centrum zainteresowania stawia dbałość o dobre samopoczucie pracowników. Repertuar środków i narzędzi, jakimi pracodawca zapewni swoim pracownikom wellbeing jest praktycznie nieograniczony. Ich zakres i dobór powinien być podyktowany potrzebami ludzi i możliwościami firmy.
Korzyści z wdrażania takiego podejścia odnoszą obie strony: pracownicy stają się szczęśliwsi i z większą przyjemnością wykonują swoje obowiązki, a firmy poprawiają swoją efektywność, obniżają absencję chorobową, podnoszą lojalność i zaangażowanie pracowników, a jednocześnie stają się atrakcyjnymi pracodawcami, dzięki czemu łatwiej jest im pozyskać i utrzymać ludzi.
Spodobał Ci się artykuł? Podziel się!

