Nasza firma od dziś pracuje zdalnie …. i co dalej?
W odpowiedzi na pandemię i apele rządu, wiele firm wprowadza obecnie lub testuje pracę zdalną. Dla jednych to prawdziwa rewolucja, wymagająca szybkiego wdrożenia nowych nawyków i zachowań, nie wspominając o konieczności zapewnienia pracownikom niezbędnego sprzętu. Dla innych, które mają już podobne doświadczenia na koncie, to zmiana mniejsza, choć codzienna praca z domu wymaga odmiennych środków niż home office 2-3 dni w tygodniu. Warunki nie ułatwiają nauki nowych zachowań i umiejętności, bo pracownicy, którzy pełnią równocześnie rolę opiekunów lub rodziców, nie mogą całkowicie poświęcić się obowiązkom. W Well.hr od początku pracujemy jako wirtualny zespół w pełni zdalnie: z Warszawy, Czechowic, Gdyni i Londynu. Dziś dzielimy się z Wami naszymi doświadczeniami.
- Stanowisko pracy
Długotrwałą praca z domu może prowadzić do zaburzenia równowagi między pracą, a życiem prywatnym. To także idealna sytuacja dla pracoholika, który nie musi wychodzić z biura. Dobrze jest wydzielić sobie w mieszkaniu miejsce pracy, najlepiej oddzielone od części rekreacyjnej. Powinno ono spełniać zasady ergonomii i zapewniać nam komfort pracy – być wyposażone w monitor i klawiaturę oraz odpowiedni stół i krzesło.
Nie zawsze mamy takie możliwości. Wtedy dobrze jest zaczynać dzień pracy od ‘rozstawienia’ stanowiska i kończyć go sprzątnięciem komputera i dokumentów. W Well.hr dla części z nas miejscem pracy jest obecnie kuchnia.
Jeśli chcesz ułatwić swoim pracownikom odpowiednią organizacje przestrzeni – przypomnij im o zaleceniach BHP. Możesz także wypożyczyć im do domu odpowiedni sprzęt biurowy na czas pracy zdalnej – np. ergonomiczne krzesło pozwoli uniknąć niezdrowej dla kręgosłupa pracy na kanapie.
- Rutyna nie jest wcale taka zła…
W domowym biurze łatwo ulec pokusie pracy w pidżamie, na kanapie, spędzając całe dnie w domu. To nie jest dobre rozwiązanie! Lepiej wyznaczyć sobie rytm dnia, które będziemy przestrzegać zarówno my, jak i nasi domownicy. Zachęcamy do tego, by wstawać z łózka o tej samej godzinie, jak do tej pory, przebierać się do pracy – w może nieco mniej oficjalne, ale jednak ‘biurowe ubranie’ oraz robić sobie przerwy, w tym dłuższą przerwę na lunch. Czas zaoszczędzony na dojazdy do pracy można przeznaczyć na spacery – przed lub po pracy. Najlepiej jednak w miejscach, gdzie są małe szanse spotkania innych ludzi.
Pracodawca może ułatwić pracownikom ustalenie rytmu dnia. Oto nasze pomysły, jak może to zrobić:
- Wyznaczenie godzin, podczas których wszyscy pracownicy będą dla siebie nawzajem osiągali na stanowiskach pracy (w naszym przypadku to 10.00-15.00). Niektórzy będą rozpoczynali pracę wcześniej, inni później, ważne jednak, żeby wszyscy wiedzieli, kiedy mogą na siebie nawzajem liczyć.
- Wprowadzenie stałej ‘przerwy na lunch’ w kalendarzu – dzięki temu pracownicy nie zapomną o przerwach, a ich koledzy i przełożony będą wiedzieć, dlaczego w danym momencie nie ma ich przy biurku.
- Rozpoczynanie dnia wspólnym, krótkim ‘stand-up call’ – telekonferencją na temat priorytetów i zadań do realizacji danego dnia.
- Zamiast witania się w biurze, rozpoczynanie i kończenie dania zespołowym emailem. Każdego dnia rano wysyłaj email do pracowników - niekoniecznie dotyczący zdań. Możesz też poprosić pracowników, żeby każdy z nich wybrał dzień, w którym będzie odpowiadać za wysłanie takiego zespołowego maila na początek dnia. Podpowiadamy, email może zawierać np. dobrą wiadomość, naukowe ciekawostki, inspiracje czy kreatywne ćwiczenie na popołudnie.
- Zespołowa kawa online – wirtualne zespołowe spotkanie przy kawie, podczas którego każdy będzie mieć okazję podzielić się tym, jak mija mu dzień. Poza wspólną realizacją zadań ważne jest, by zespół był dla siebie wsparciem.
- Jasna komunikacja dotycząca zadań
Jeżeli pracujemy z domu, równocześnie zajmując się dziećmi lub opiekując rodziną, ważna jest jasna i otwarta komunikacja na temat tego, jakie zadania i na kiedy jesteśmy w stanie wykonać. Podobnie, jeżeli nasze godziny pracy odbiegają od firmowego standardu.
W naszym zespole zmniejszona produktywność z uwagi na inne obowiązki spotyka się ze zrozumieniem. W takich sytuacjach zadanie przejmuje inna osoba. Jak ułatwić płynne przekazywanie zadań? Nasze rady, które sprawdzają się również w przypadku choroby lub nagłej nieobecności, to:
- katalogi projektowe na wspólnym dysku
- prowadzenie kalendarza projektu i dokumentacji według podobnych, zespołowych standardów
- regularna wymiana informacji na temat bieżących projektów i ich statusów (dodatkowo można używać programów/ aplikacji do zarządzania projektami)
- dodawanie w kopii wiadomości członków zespołu, którzy w razie potrzeby będą mogli nas zastąpić
- Spotkania online
Pracując zdalnie nie mamy możliwości spotkania się z kolegami podczas robienia sobie kawy, small-talk’u w kuchni i obserwacji „mowy działa”. Z natury rzeczy nasza wiedza o samopoczuciu naszych kolegach, poziomie odczuwanego przez nich stresu jest zatem mniejsza. Pracując osobno mniej wiemy też o realizowanych przez nich projektach i wyzwaniach z jakimi się mierzą. Pomocą mogą być spotkania on-line. Trzeba jednak zadbać, by przypominały spotkania osobiste:
- Jeżeli to tylko możliwe – używamy video-konferencji, z opcją włączonej kamery. Video pozwoli nam lepiej odczytać emocje współrozmówców. Jeśli nie chcemy, by koledzy widzieli bałagan panujący w mieszkaniu, możemy użyć dostępnych opcji tła –– Microsoft Teams daje możliwość ‘rozmazania’ tła, a Zoom – wyboru planszy spośród kilku dostępnych scenerii.
- Firmowe spotkania rozpoczynamy od check- inu i kończymy check-outem. To pytania wymagające krótkich odpowiedzi, które pozwolą pracownikom skupić się na treści spotkania. Oto przykłady pytań na początek spotkania:
- Opisz jednym słowem swój dzień
- Jakie zadania musisz ‘zaparkować’, żeby skupić się na tym spotkaniu?
- Czego chcesz się dowiedzieć na tym spotkaniu?
Na zakończenie spotkania możemy zapytać:
- Jakie jest kolejne zadanie, którym się zajmiesz?
- Co było najcenniejszą informacją, jaką pozyskałeś na spotkaniu?
- W jaki sposób zmienił się Twój nastrój po spotkaniu?
- Jak opiszesz kolejne dni swojej pracy?
- Warto również zadbać o komfort rozmowy – zestawy słuchawek z mikrofonem to konieczność podczas spotkań online.
- Zaangażowanie uczestników. Oprócz rozmowy, video-konferencja daje nam również możliwość czatu, w którym można dzielić się linkami, dokumentami, prowadzić notatki ze spotkania czy zapisywać dygresje i wątki poboczne.
- Nieformalnie, po pracy
Jeśli jako zespół – tak jak teraz – nie mamy możliwości nieformalnego spotkania się po pracy – możemy takie spotkanie zaaranżować również online! ‘Virtual happy hours’ to spotkania, podczas których w nieformalnej atmosferze, po godzinach pracy można porozmawiać w zespołowym gronie na wszelkie tematy. W Well.hr wiodące tematy pozaprojektowe to: filmy, książki, konferencje, ciekawostki wellbeingowe, konie i sport.
A Wam, co ułatwia efektywną pracę zdalną?
Spodobał Ci się artykuł? Podziel się!

